asites.nl
websites.
shopping_cart

Marketing plan opstellen: bepaal je eigen strategie in 6 stappen

Als startende ondernemer weet je dat het maken van een effectief marketingplan essentieel is voor je succes. Zonder een goed doordacht plan zul je al snel merken dat je moeite hebt om bezoekers je website op te krijgen, en je bedrijf onder de aandacht te brengen. Het maken van een gericht marketingplan vereist een zorgvuldige afweging van verschillende technieken. Dit artikel geeft een overzicht van de verschillende mogelijkheden met daarbij de voor- en nadelen per onderdeel.

1. Bepaal je doel en doelstellingen

De eerste stap bij het maken van een effectief marketingplan is het vaststellen van je doelen. Denk na over wat je met je bedrijf wilt bereiken en stel realistische doelen. Vervolgens ga je nadenken welke stappen je kunt zetten om deze doelen te behalen.

Dit kan zijn je naamsbekendheid verhogen, het stimuleren van websiteverkeer, het genereren van leads, het omzetten van leads in klanten, of het verhogen van de verkoop. Zodra je deze doelen hebt vastgesteld en weet hoe je deze gaat behalen kun je aan de slag.

2. Ontwikkel je doelgroepprofiel

Voordat je bepaalt welke tactieken en strategieën geschikt zijn voor je bedrijf, is het belangrijk om te begrijpen wie je doelgroep is. Denk na over wie je product of dienst zou willen gebruiken – hun leeftijdsgroep en interesses. Als je deze informatie hebt, kun je gerichte content genereren en je website promoten via verschillende kanalen, zoals Google, sociale media of e-mailcampagnes.

3. Maak een actieplan

Nu je je doelen hebt bepaald en hebt vastgesteld wie je doelgroep is, is het tijd om een actieplan op te stellen. In dit actieplan ga je uitstippelen wat er moet gebeuren. Je maat een tijdlijn voor wanneer welke werkzaamheden worden uitgevoerd. Er zal namelijk naast tijd, ook geld gereserveerd moeten worden. Denk hierbij aan het budget voor advertenties, het schrijven van promotieteksten en het aanschaffen van beeldmateriaal.

4. Resultaat bijhouden

Zodra alle tactieken zijn toegepast, is het belangrijk om hun prestaties van je werkzaamheden te meten en de impact ervan te controleren. Dit betekent dat je belangrijke gegevens zoals websiteverkeer en conversiepercentage analyseert en je aanpak aanpast mochten de resultaten tegenvallen of anders uitvallen verwacht.

Goede data vind je in Google Analytics en Google Search Console. In een later artikel vertellen we je wat Google Analytics precies en hoe je je website bij Search Console aanmeldt. Wil je nog meer data verzamelen? Dan randen we je aan surveys uit te zetten en feedback te verzamelen via professionele tools als Hotjar en Smartlook.

5. Pas je strategie aan op basis van feedback

Feedback vanuit je klanten is misschien wel het meest waardevol. Wat huidige gebruikers je vertellen over de ervaring met je product geldt waarschijnlijk voor een groot deel van de mensen in je doelgroep. Snel schakelen op basis van gebruikersfeedback helpt je problemen vroegtijdig op te lossen en de mensen zo soepel mogelijk door je funnel te leiden. Een populaire tool om gebruikersfeedback te verzamelen is Hotjar. Je leest later op deze website hoe je Hotjar succesvol inzet en gebruikt om verbeteringen aan te brengen op je website.

6. Evalueer succes en verfijn strategieën indien nodig

Nadat genoeg tijd is verstreken sinds de invoering van nieuwe strategieën/tactieken, is het belangrijk om te evalueren wat goed werkte en wat niet, zodat de lessen die uit vroegere inspanningen zijn geleerd, informatie kunnen verschaffen voor toekomstige inspanningen. Het kan nodig zijn bestaande strategieën te optimaliseren of te laten vallen wanneer de resultaten tegenvallen.

Website tips ontvangen?

Ja graag!
subject